Keresendő szöveg:

Terepasztalaink

A klub az alapítása óta eltelt időben számos terepasztal építésébe vágott bele, melyek jelenleg is többé-kevésbé folyamatosan épülnek, szépülnek.

  • 1:160 léptékű N-es klubterepasztal

  • A jelenlegi klubterepasztal építése az új Úttörőházba költözést követően, 1986-ban kezdődött. Egy év elteltével, a régi terepasztalt egy 6 vágányú, és több mint 3 méter hosszú "híd" kötötte össze az új terepasztallal. Az új rész tovább kapcsolódott egy falra szerelt, és konzolokhoz erősített, ún. fali pályához. Az új asztalon (fantázia) kisváros elágazó vasútállomással, míg a fali pályán egy valóságos vonalrész kicsinyített mása, a 40. sz. MÁV vonal: Pécs-Dombóvár-Budapest egy részlete épült fel. Az új asztalon egy kétvágányú villamosított fővonal, a fali pályára kilépő egyvágányú villamosított fővonal, és egy (azóta már megszüntetett), a régi terepasztalról kiinduló mellékvonal épült meg. A falipálya egyvágányú villamosított fővonal, mely Abaliget és Godisa vasútállomását mutatja be.
    Abaliget állomás, előtte az analóg rendszerű irányító pulttal.(2002)
    Az egész terepasztal (az egykori NDK) PIKO cég vágányanyagával épült fel. Érdekesség az is, hogy a váltóállítás az alépítmény alá rejtett TT-s váltó állítóművel történt. 1990-ben a politikai és gazdasági rendszerváltás lehetőséget teremtett korszerű, "nyugati" gyártmányú termékek beszerzésére. Így került sor, az erősen korrodálódó PIKO vágányzat lecserélésére - ROCO vágányzatra.Ekkor a "rendszerváltás" terepasztalunkon is bekövetkezett. 1993 őszén a (jelenlegi szervezeti formában működő) E.P.I.V.K. és a Gyermekház között megállapodás jött létre a terepasztal tovább építéséről. 1994-ben elkezdtük a terep végleges kialakítását mind a fali, mind az "új" terepasztalon.
    Az építés során felmerült a régi PIKO geometriával és vágányzattal készített, és a sínkorrózió miatt használhatatlanná vált 15 éves terepasztal megszüntetése. Ekkor a régi asztal és a hatvágányos hídszerkezet helyére egy új asztalrészt terveztünk, mely szerint az teljesen összeépülne az "új" (korábbi) terepasztallal, és teljes egységet képezne a fali pályával. Ennek a tervnek a megvalósítása 1994-ben kezdődött, és közel kész állapotban van. Építési koncepciónk szerint a fali pálya MÁV szabványnak megfelelően, míg a többi rész DB jelzési utasításnak és követelményrendszernek megfelelően fog működni. (Ebből következik, hogy a fali pálya "Magyarország", a nagyasztal "Németország".) A német-rész fantázia szerint, a magyar-rész - mivel két valóságos vasútállomást mutatunk be - a valóságnak megfelelően (terep, épület, felsővezeték...stb.) eredeti rajzok, méretezések és fotók felhasználásával készül. Terepasztalunkon öt vasútállomás (ebből egy rejtett, un. árnyék állomás - mely egy hegy gyomrában szerelvények tárolására és mozdonyok pihentetésére szolgál), került megépítésre.
    Tehervonatok Godisán (2011.)




    Az állomások név szerint:
    1. "Fali" pályarészen: Abaliget (MÁV)

    2. "Fali" pályarészen: Godisa (MÁV)

    3. "Városi" részen: Bierheim (fantázia) (DB)

    4. "Hegyvidéki" részen: Alpenhof (fantázia) (DB)

    5. Schattenbahnhof (árnyék pályaudvar)


    A fogaskerekú vasút felső végállomása. (2011.)


    A "hegyvidéki" részen Alpenhof falucskának vasútállomását kiegészíti egy vontatási telep is, melyen a dízel és villamos mozdonyokon túl, a nosztalgia vonatok gőzmozdonyainak "kiszolgálása" is biztosított.A vontatási telep mellett működik egy Ro-La (gördülő országút) terminál.
    A felvételi épület mellől "indul ki" a normál nyomtávú, fogaskerekű (villamos vontatású) vasút. A "fogas" végállomásáról hegyi sikló szállítja tovább a kirándulókat - egészen a hegytetőn épített (2320 mm magasan a padlószint felett fekvő) turistaszállóig. A "városi" részen Bierheim nevű fantázia kisváros látható, ahol minden, - a városokra jellemző épületegyüttes megtalálható. A kisváros keleti oldalán elterülő, kertvárosi részét dél felől egy temető zárja le. A város nyugati részén meghatározó építmény a traktorgyár, és környezete. A "fali" pályarészen Abaliget és Godisa között, a mecseki dombvidékre jellemző táj került bemutatásra, az ún. : "forduló részen" kialakított fakitermeléssel.


  • 1:160 léptékű N-es modulterepasztal-rendszer

  • Klubbá alakulásunkat követően elhatároztuk egy N - es méretnagyságú, önálló üzemű modulterepasztalnak a megépítését. Eredeti célunk az volt, hogy vendég kiállítóként "házon kívül" is bemutathassuk a munkáinkat, ugyanakkor az egyes modul elemek építői a saját elemeiket otthon, a nagy rendszertől függetlenül is használhassák.
    Az "N" modul rendszerben egyénileg készítjük el saját moduljainkat, melyek egy meghatározott sorrendben kapcsolhatók össze. Ez a rendszer is folyamatosan nyeri el végleges formáját, miközben a vonatok már számítógépes irányítással közlekednek rajtuk. A rendszeren egy kétvágányú fővonalon és egy mellékvonlon zajlik a forgalom. A pálya alpesi, hegyvidéki környezetben vezet, s jellemzően a svájci vasutak szerelvényi futnak rajtuk.


  • 1:87 léptékű H0-ás modulterepasztal-rendszer

  • 1994 óta foglalkozunk a H0 - ás Magyar Modulszabvány szerint épített modulelemek népszerűsítésével. Eddig egy színháztermet elfoglaló - önállóan is működőképes - modulrendszer valósult meg. Az N modul rendszerünkkel ellentétben itt a modulok sorrendje szabadon változtatható, illetve elhagyható, ezáltal évről-évre újabb terepasztal kombinációkat tudunk kiállítani. A 2001 -es Vasútmodell Parádé óta -látogatóink legnagyobb örömére - már számítógépes irányítással közlekednek a vonatok. E rendszerünk fejlesztése is folyamatos, évről-évre újabb modulokkal, állomásokkal bővül. A rendszer -amennyiben valamennyi modult felhasználjuk- 3 állomást és egy földalatti tároló állomást tartalmaz. A "felszíni" állomások nevei: Kurvendorf; Lacahof és Pellérd, míg az alagútban lévő, föld alatti tároló állomás neve Tibidomb-alsó és Tibidomb-felső.
    Az egyes modulok a méreteikből és a számtalan összeállítási variációból adódóan könnyen szállíthatók, így alkalmasak arra, hogy "házon kívüli" rendezvényken is bemutathassuk azokat, igazodva a rendelkezésre álló terület méretéhez.

    H0 modulrendszer a Gyermekház színháztermében kiállítva. (2010.)

  • 1:22,5 LGB bemutató pálya

  • A pálya jármű bemutató céllal készült. Terep és épület makettek nélküli ovál pálya, mely könnyen szállítható és gyorsan összeépíthető. A mai kor követelményei szerint az itt futó modellek digitális vezérléssel is működnek.


  • 0-ás méretarányú modulterepasztal

  • A 2012. évi Vasútmodell Parádén debütált az országosan is egyedülálló modul terepasztalunk. Megvalósításával arra törekszünk, hogy a méretarány egyelőre viszonylag szűk rajongó táborában fellelhető modellek számára a játék lehetőségét megteremthessük. Ennek oka pedig az, hogy az 1:43,5 illetve 1:45 arányú modellek számára szükséges minimáis pálya relative nagy mérete miatt (a H0 méretarány kétszerese egy jármű hossza) egy átlagos háztartásban nem fér el. Így a részletgazdagon elkészített modellek csak vitrinben pihenhetnek s igazi játékra nem használhatók. Ennek feloldására vállalta magára klubunk azt a feladatot, hogy egy modul terepasztal rendszer megépítésével lehetőséget biztosít az ilyen modellek tulajdonosai számára a modelljeik használatára, egy országos találkozó formájában. Természetesen minden mozdony digitalizált.
    A terepasztal jelenleg szerkezetkész állapotban van, a terep és tereptárgyak építése jelenleg is zajlik.


  • Játék terepasztalok N; TT és H0 méretarányokban (6 db)

  • A modell vonatok irányítása nem csak a felnőttek kiváltsága, ezért építettünk több, olyan egyszerű felépítésű játék asztalt, melyen kisgyermekek is irányíthatják a vonatokat. A domborzat nélküli, egyszerű vonalvezetésű pályákon a kis irányítók folyamatosan szemmel tarthatják a járműveket. Egy asztalon 2-3, egymástól független vonalat építettünk, melyen a gyerekek legkedveletbb szórakozása a mozdonyverseny. A játékterepasztalok a háromm legelterjedtebb, H0; TT és N méretarányban épültek. Méretük és felépítésük lehetővé teszi az egyszerű szállíthatóságot. Ideális eszközök a gyerekeknek szervezett rendezvények programjainak színesítésére. (lásd még a "Szolgáltatásaink" menü pontot!)

    H0 játékterepasztalok (2010.)

    Várjuk észrevételeit!